Τα προβλήματα που ταλανίζουν την ελληνική αγορά...

Πληθώρα προβλημάτων αντιμετωπίζει η ελληνική αγορά λόγω της οικονομικής δυσπραγίας, που αφορούν στην έλλειψη ρευστότητας, το ασταθές φορολογικό πλαίσιο, τη γραφειοκρατία και την έλλειψη υποδομών.

Τα τελευταία 20 χρόνια, αλλά κυρίως με τον ερχομό της οικονομικής κρίσης, η ρευστότητα και η χρηματοδότηση των επιχειρήσεων έχει δυσκολέψει. Το θεσμικό πλαίσιο της Ελλάδας είναι δύσκαμπτο και οι όροι, με τους οποίους πλέον δανείζονται οι επιχειρήσεις, έχουν γίνει πολύ δυσμενείς.  Ενώ, λοιπόν, έχει δοθεί στήριξη στις τράπεζες άνω των 50 δις, δεν υπάρχει αυτή την στιγμή ρευστότητα στην αγορά και οι τράπεζες είναι πολύ φειδωλές στην παροχή δανείων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα στην αγορά και όπως αναφέρει ο οικονομολόγος Στυλιαράς Κωνσταντίνος «το ρευστό σήμερα είναι το αίμα για την αγορά, επομένως πρέπει να κινείται, ώστε να κινείται η αγορά». 

Όσον αφορά στο φορολογικό σύστημα της Ελλάδας, αξίζει να αναφερθεί, πως η υψηλή φορολογία δημιουργεί αντικίνητρο για το νέο ή τον παλιό επιχειρηματία να ξεκινήσει μία επιχείρηση. Επιπλέον, αλλάζει διαρκώς το σύστημα με αποτέλεσμα να μην μπορεί να προχωρήσει η επιχειρηματικότητα. Οι επενδυτές που κάνουν έναν σχεδιασμό (business plan) 2 έως 5 χρόνων, αποθαρρύνονται να επενδύσουν, καθώς ενδέχεται να χάσουν σημαντικά ποσά. Αυτήν την εποχή, όταν θέλει ένας επιχειρηματίας να ξεκινήσει μία επιχείρηση, η αντικειμενική αξία του  χώρου που θα πληρώσει, βασίζεται σε αντικειμενικές αξίες του 2007 και φυσικά δεν έχει γίνει κάποια αναπροσαρμογή από την ελληνική κυβέρνηση έως τώρα. Το λειτουργικό κόστος για την επιχείρηση είναι μεγάλο και οι αντικειμενικές αξίες, όπως τονίζει ο Γιουβανούδης Γιώργος,  πολιτικός επιστήμων- στέλεχος της ομοσπονδίας εμπόρων Βορείου Ελλάδος «έχουν μειωθεί στο μισό, ωστόσο πληρώνουμε  διπλάσιους φόρους».


Ανέκαθεν στην ελληνική αγορά υπήρχαν γραφειοκρατικά προσκόμματα σε συγκεκριμένες αδειοδοτήσεις, εισαγωγές, εξαγωγές  και εμπορικές συναλλαγές. Επιπλέον, είναι ορατή η δυσκαμψία του κράτους. Για παράδειγμα, ορισμένες υπηρεσίες είναι συγκεντρωμένες στην Αθήνα, επομένως η καθημερινότητα των επιχειρηματιών της Θεσσαλονίκης δυσκολεύει, καθώς αναγκάζονται να ταξιδέψουν  στην Αθήνα για  μία υπόθεση, που σε πολλές χώρες δεν χρειάζεται καν να να βγούν απο το γραφείο τους.

Άλλα προβλήματα, που αφορούν κυρίως στη Θεσσαλονίκη, είναι η έλλειψη κατάλληλων υποδομών, με τις οποίες θα μπορούσε αποτελεσματικότερα να εκμεταλλευτεί ορισμένα πλεονεκτήματα. Για παράδειγμα  το λιμάνι, έχει πολύ μικρή δυνατότητα διακίνησης σε σχέση με τις δυνατότητες των επιχειρήσεων που υπάρχουν σε άλλες βιομηχανικές περιοχές της Βόρειας Ελλάδας. Εφόσον δινόταν ουσιαστική βάση στην εμπορική εκμετάλλευση του λιμανιού, η εξαγωγή  προϊόντων απο την Θεσσαλονίκη και όχι μόνο από τον Πειραιά προς την  υπόλοιπη Ευρώπη, θα μπορούσε να συμβάλλει στην εξοικονόμηση χρόνου και  να ενισχύσει την τοπική αγορά, καθώς θα προσέφερε περισσότερες θέσεις εργασίας και θα έλυνε ένα καίριο πρόβλημα, που είναι η ανεργία. Για να λυθεί το θέμα της ανεργίας πρέπει να στηριχθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν το 99% για την αγορά.

Επιπλέον η έλλειψη ουσιαστικής τουριστικής προβολής της Θεσσαλονίκης εμποδίζει την ανάκαμψη της αγοράς. Η απουσία ακτοπλοϊκής σύνδεσης με τα νησιά, η έλλειψη υποδομών στο αεροδρόμιο, καθώς και η άνοδος των φόρων του αεροδρομίου δυσχεραίνουν την κατάσταση. Το αεροδρόμιο θα πρέπει να γίνει «διεθνές», δηλαδή με τις κατάλληλες υποδομές, ώστε να διευκολύνουν την υποδοχή αεροσκαφών, που μεταφέρουν μεγάλα φορτία και να συμβάλλουν στις εξαγωγές.

Τα περισσότερα προβλήματα, που αφορούν στην αγορά της  Θεσσαλονίκης ή γενικότερα την  ελληνική αγορά,  μπορούν να αντιμετωπιστούν καταρχήν με την μείωση της κρατικής παρέμβασης. Το κράτος χρειάζεται για να ρυθμίζει την αγορά, δίχως όμως να θέτει εμπόδια στην λειτουργία της.  Η Ομοσπονδία μαζί με τον Σύνδεσμο Επιχειρηματιών Ελλάδος  ίδρυσε μία εταιρία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, με στόχο την ανάπτυξη συνεργειών με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης καθώς και με το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, ώστε να υπάρχει συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα, τα οποία θα αφορούν είτε στην έρευνα, είτε στην ανάδειξη ενός νέου παραγωγικού μοντέλου, που θα βοηθάει τους νέους επιχειρηματίες στο ξεκίνημά τους.

Τέλος, οι φορείς που εμπλέκονται στην αγορά εργασίας (επιχειρήσεις, εργαζόμενοι, τραπεζικά ιδρύματα, ερευνητικά κέντρα, τα οποία παράγουν έρευνα και αυτή αξιοποιείται από τις επιχειρήσεις) θα πρέπει να έχουν καλές σχέσεις μεταξύ τους. Θα πρέπει να υπάρχει απευθείας διάλογος και όχι ένα αυστηρό πλαίσιο, μέσα στο οποίο θα μπορέσει να λειτουργήσει η αγορά, προκειμένου να είμαστε ανταγωνιστικοί.

Σύνταξη: Λευκοθέα Πανούσου

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Lovebird- ένα ιδιαίτερο κατοικίδιο…

Junge Gründer aus Thessaloniki

Ρόδος: Mία καλοκαιρινή περιπέτεια