Το σκάνδαλο του ντόπινγκ και τα Μ.Μ.Ε…



Οι αθλητές δεν είναι υπερήρωες: έχουν διακριθεί σε κάποιο άθλημα, συνεχίζουν να αγωνίζονται, αλλά έχουν συγκεκριμένα όρια και αντοχές. Τα ΜΜΕ πολλές φορές τους ωθούν στην χρήση απαγορευμένων ουσιών προκειμένου να αυξήσουν τις επιδόσεις τους.

 Το πρόβλημα ξεκινά από την εμπορευματοποίηση του αθλητισμού: Ο επαγγελματικός αθλητισμός στηρίζεται στις χορηγίες, οι οποίες λειτουργούν ως μέσο οικονομικής και προωθητικής υποστήριξης για τον αθλητισμό. Οι αθλητικές ομάδες θεωρούνται επιχειρήσεις, οπότε μαζί με τους χορηγούς, στοχεύουν στην μέγιστη αύξηση των κερδών τους. Αυτό  επιτυγχάνεται με τη καλύτερη επίδοση-νίκη του αθλητή και με την απόκτηση χρυσών μεταλλίων. Οικονομικά οφέλη, όμως, έχουν και  οι προπονητές από την διάκριση του αθλητή και οι ομοσπονδίες, που διεκδικούν χρηματοδότηση από το κράτος.  Από την μία τα συμβόλαια χορηγίας και από την άλλη η αγορά των τηλεοπτικών δικαιωμάτων οδηγούν στην πίεση για επιτυχία και, εν τέλει, στην χρήση απαγορευμένων ουσιών. 
 
Επιπλέον, ευθύνη φέρουν και οι δημοσιογράφοι που ταυτίζουν τους αθλητές με είδωλα και την καθημερινότητά τους με πρότυπα ζωής. Πριν από τους Ολυμπιακούς αγώνες ή πριν από παγκόσμια πρωταθλήματα τα ΜΜΕ  προβάλλουν την προετοιμασία του αθλητή ή της ομάδας, εκφράζουν τις υψηλές προσδοκίες που έχει  ο κόσμος για την απόκτηση  ενός ακόμη μεταλλίου και τους εξυψώνουν σε ήρωες. Κατασκευάζουν αθλητικά ινδάλματα και προσπαθούν να πείσουν τους νέους να προσπαθούν ελάχιστα και να πλουτίζουν εύκολα, με την υπόσχεση τεράστιων ποσών, για παράδειγμα, από μεταγραφές αθλητών. 

Τι μπορούν να κάνουν τα Μ.Μ.Ε.; Ο κίνδυνος αποκάλυψης των αθλητών από τους δημοσιογράφους, αποτελεί σημαντικό λόγο αποφυγής του ντόπινγκ. Ο σωστός δημοσιογράφος είναι υποχρεωμένος να διερευνά την υπόθεση ντόπινγκ και να «ξεσκεπάζει» τους ντοπαρισμένους αθλητές. Υπάρχουν, βέβαια, περιπτώσεις, που οι δημοσιογράφοι αποσιωπούν την είδηση, καθώς έχουν δωροδοκηθεί με οποιαδήποτε μορφή. Επίσης,  οφείλει να διασταυρώνει τις πηγές του πριν αποκαλύψει το νέο σκάνδαλο, ώστε να είναι σίγουρος για την πληροφορία και να μην αμαυρώσει λανθασμένα την εικόνα του αθλητή. Σκοπός της αποκάλυψης είναι να αντιληφθούν και οι υπόλοιποι  αθλητές, πως η αλήθεια θα βγεί στο φώς μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, θα βρεθούν στο επίκεντρο συζητήσεων και θα  υποβαθμιστούν στα μάτια του κόσμου που τους θεωρούσε «ήρωες».  

Συνοψίζοντας, το ντόπινγκ είναι ένα πρόβλημα, που θα συνεχίσει να λιμνάζει στον χώρο του αθλητισμού.  Μέχρι στιγμής, προσπαθεί να αντιμετωπιστεί με αιφνιδιαστικούς ελέγχους, αλλά δεν έχει εξαλειφθεί. Είναι, λοιπόν, επιτακτική η ανάγκη  αυστηροποίησης  των  νόμων  στην Ελλάδα, όπως και  η οικονομική απεξάρτηση των αθλητικών ομάδων από τις πολυεθνικές εταιρίες. Τα ΜΜΕ με την σειρά τους θα πρέπει να ενημερώνουν για τους κινδύνους, που εγκυμονούν οι απαγορευμένες ουσίες και να μην συγκαλύπτουν τα κρούσματα του  ντόπινγκ.

Πηγές: 1.Οργάνωση του αθλητισμού, περιοδικό των αθλητικών επιστημών, τόμος 3  τεύχη 1-2: 2005 σελ.49-57,  Π.Σπηλιόπουλος, Γ. Ραμπότας, Θ. Γεωργιάδης, Χρ. Ραμπότας

2.http://1lyk-param.thesp.sch.gr/files/ntoping.pdf
 
Σύνταξη: Λευκοθέα Πανούσου

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Lovebird- ένα ιδιαίτερο κατοικίδιο…

Junge Gründer aus Thessaloniki

Ρόδος: Mία καλοκαιρινή περιπέτεια