Η εικόνα της Ελλάδας στον γερμανόφωνο Τύπο το 2010-2015




 



Η ταξιδιωτική δημοσιογραφία δημιουργεί εικόνες των τουριστικών προορισμών, προκειμένου να προσελκύσει επισκέπτες  με την χρήση του δημοσιογραφικού και διαφημιστικού λόγου. 

Στόχος ήταν να διερευνήσω το κατά πόσο και πως τα γερμανόφωνα διαδικτυακά μέσα  προβάλλουν την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό, τα χρόνια της οικονομικής κρίσης;  Η έρευνά διεξήχθη στα πλαίσια της πτυχιακής μου εργασίας: Το δείγμα αποτελείται από 122 άρθρα: 57 από τις  ποιοτικές εφημερίδες (Die Welt, Frankfurter Allgemeine Zeitung και Tagesspiegel) και 65 από τα ταξιδιωτικά περιοδικά  ( Geo.de, Weg.de, Reisenexclusiv.de), την περίοδο 2010-2015. 

Ποιες περιοχές προβάλλονται περισσότερο στα ταξιδιωτικά έντυπα; 

Οι περιοχές που προβάλλονται περισσότερο στα ταξιδιωτικά ένθετα είναι η Αθήνα, η Μακεδονία (Χαλκιδική κυρίως), οι Κυκλάδες (Μύκονος και Σαντορίνη κατά κύριο λόγο), η Πελοπόννησος  (Μεσσηνία, Μυκήνες, Επίδαυρος), η Κρήτη και η Ρόδος. Οι περιοχές αυτές είναι ευρέως γνωστές και αναφέρονται συχνά στους ξένους ταξιδιωτικούς οδηγούς. Κυριαρχεί η Αθήνα ως πρωτεύουσα της Ελλάδας (20% των άρθρων). Οι αναφορές σε αυτήν έχουν κατά κύριο λόγο αρνητική χροιά,  καθώς αντανακλούν τις αναταραχές που συμβαίνουν λόγω της οικονομικής κρίσης ή το χάος της μεγαλούπολης με κάποιες εξαιρέσεις. Ακολουθούν η Μακεδονία (Χαλκιδική κυρίως) με ποσοστό 12,9%, οι Κυκλάδες (Μύκονος, Σαντορίνη) με 12,1%, η Πελοπόννησος (Μεσσηνία)  και η Κρήτη με 10,7%, η Ρόδος (5%), η Κέρκυρα και τα νησιά Σαρωνικού (Ύδρα) με 4,3%, η Ήπειρος (Πάπινγκο, Βίκος) με 3,6%, οι Σποράδες (Αλόννησος) και η Σάμος με 2,9%, το Πήλιο (2,1%), η Εύβοια, η Ικαρία και  η Κάλυμνος με 1,4%, ενώ η Κως, η Κάρπαθος, η Σύμη, η Πάτμος, η Ζάκυνθος και η Λέσβος με 0,7%. Τα νησιά, όπως και η ηπειρωτική Ελλάδα, έχουν συνδεθεί με την ηρεμία και την διασκέδαση καθώς όλα κυλούν ομαλά, χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα.

Επιπλέον, Oι εφημερίδες αναφέρονται με μεγάλη συχνότητα στην Κρίση: 24 (41 στο σύνολο) άρθρα η Welt, 4 (8 στο σύνολο) άρθρα η Tagesspiegel και 2(8 στο σύνολο) άρθρα η F.A.Z., καθώς οι απεργίες και τα επεισόδια λόγω της κρίσης απασχόλησαν έντονα τα διεθνή μέσα και είχαν επιπτώσεις σε όλο το φάσμα της κοινωνικής ζωής, όπως στον τουρισμό. Τα περιοδικά αντίθετα ασχολήθηκαν ελάχιστα με την κρίση. 

Ακόμη, οι τίτλοι προκαλούν θετικά, αρνητικά και ουδέτερα συναισθήματα: οι τίτλοι στα άρθρα των εφημερίδων είναι περισσότερο αρνητικοί, λιγότερο θετικοί και ουδέτεροι. Αντίθετα στα περιοδικά είναι περισσότερο θετικοί και λιγότερο ουδέτεροι ή αρνητικοί. Οι εφημερίδες δηλαδή, με την χρήση συγκεκριμένων τίτλων, προϊδεάζουν αρνητικά τον αναγνώστη για το άρθρο που θα ακολουθήσει, ενώ τα περιοδικά θετικά.  Η Welt περιέχει τους περισσότερους αρνητικούς τίτλους (24), ενώ η F.A.Z και το Reisenexclusiv δεν περιέχουν αρνητικούς τίτλους. Τους περισσότερους θετικούς και ουδέτερους τίτλους τους διαθέτει το GEO.  

Τέλος, το δείγμα δείχνει πως η Welt τείνει να είναι περισσότερο αρνητική στον τρόπο παρουσίασης της χώρας (16 άρθρα προβάλλουν αρνητικά την χώρα, 15 άρθρα παρουσιάζουν μία μείξη θετικών και αρνητικών στοιχείων, ενώ μόνο 10 την προβάλλουν θετικά), ενώ  η  F.A.Z και η Tagesspiegel την παρουσιάζουν θετικά και αρνητικά. Τα περιοδικά παρουσιάζουν την Ελλάδα περισσότερο θετικά, ενώ δεν περιλαμβάνουν αμιγώς αρνητικά άρθρα. Οι εφημερίδες έχουν σαν στόχο να παρέχουν μία πολύπλευρη ενημέρωση, ακολουθώντας μία συγκεκριμένη πολιτική γραμμή, οπότε τείνουν να είναι περισσότερο προκατειλημμένες. Τα περιοδικά από την άλλη, στοχεύουν στην προώθηση ενός προορισμού, οπότε επιστρατεύονται τις τεχνικές του διαφημιστικού παρά του δημοσιογραφικού λόγου.

Στο παρακάτω λινκ υπάρχουν τα σχετικά γραφήματα της έρευνας: http://pacific.jour.auth.gr/diad7/default.aspx?pg=a51bbbc1-5a87-4ef5-8ca3-0702a8ad7f03

Σύνταξη: Λευκοθέα Πανούσου

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Lovebird- ένα ιδιαίτερο κατοικίδιο…

Junge Gründer aus Thessaloniki

Ρόδος: Mία καλοκαιρινή περιπέτεια