Τηλεκπαίδευση με Webex

 


Πέρασαν 3 εβδομάδες από την έναρξη της τηλεκπαίδευσης λόγω της δεύτερης καραντίνας στην χώρα μας και τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει η πλατφόρμα ‘Webex’ είναι εμφανή, προκαλώντας αντιδράσεις.

Η συνεχής αύξηση των κρουσμάτων οδήγησε και στο κλείσιμο των σχολείων τον Νοέμβρη, όποτε επιβλήθηκε το καθολικό λοκντάουν, με αποτέλεσμα το Υπουργείο Παιδείας να επαναφέρει στο τραπέζι την τηλεκπαίδευση. Παρόλο που στην προηγούμενη καραντίνα υπήρχε η επιλογή της ασύγχρονης(αποστολή υλικού και βίντεο μέσω email) ή της σύγχρονης εκπαίδευσης(ζωντανή σύνδεση σε διαδικτυακή πλατφόρμα και παράδοση μαθήματος σε ψηφιακή τάξη), αυτήν την φορά τέθηκε ως υποχρεωτική η σύγχρονη εκπαίδευση. Αυτό προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις σε γονείς, μαθητές αλλά και εκπαιδευτικούς που δεν έχουν εκπαιδευτεί και εξοικειωθεί με τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία. Κάποιοι γονείς ή και μαθητές αρνήθηκαν να συμμετάσχουν στις ψηφιακές τάξεις που δημιουργήθηκαν για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Οι λόγοι άρνησης μπορεί να ποικίλλουν. Από την μία μπορεί να λείπει ο απαραίτητος εξοπλισμός( υπολογιστής, μικρόφωνο και κάμερα), από την άλλη μερικοί γονείς μπορεί να εργάζονται εκείνες τις ώρες και να μην μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά του δημοτικού να συνδεθούν. Κάποιοι μπορεί να ταράζονται ή να το θεωρούν παράβαση της ιδιωτικότητάς τους. Όλοι οι μαθητές κουράζονται από τις ώρες διδασκαλίας μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή και δη οι μαθητές των μικρότερων τάξεων. Οι μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων λόγω μεγαλύτερης εξοικείωσης με την τεχνολογία μπορεί να προσβάλλουν το πρόσωπο του καθηγητή ή και συμμαθητών του με την λήψη βίντεο ή φωτογραφιών την ώρα που μιλούν, δίχως να έχουν λάβει την άδειά τους και να τους εκθέσουν κοινοποιώντας το υλικό αυτό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα όμως είναι τα τεχνικά ζητήματα που έχουν προκύψει από την πλατφόρμα της Webex. Ο ήχος τις περισσότερες φορές δεν λειτουργεί σωστά (οι μισοί μαθητές ακούν τον δάσκαλο και οι άλλοι μισοί όχι). Άλλες φορές κολλάει το σύστημα και δεν φαίνεται ούτε ο μαθητής που προσπαθεί να μπει στην ψηφιακή αίθουσα. Ας μην μιλήσουμε για την αποτυχημένη –τις περισσότερες φορές-προσπάθεια κοινοποίησης εκπαιδευτικών βίντεο κατά την διάρκεια της εκπαίδευσης. Το χειρότερο όμως είναι ότι παρόλο που η υπουργός γνωρίζει τα προβλήματα, σύμφωνα και με πρόσφατη δήλωσή της, δεν δείχνει να προσπαθεί να τα διορθώσει. Η ιδέα της να δημιουργήσει ψηφιακές τάξεις στις οποίες οι μαθητές θα αλληλεπιδρούν έστω και μέσα από την οθόνη, δίχως να χάνουν επαφή με τον δάσκαλο και τους συμμαθητές τους ακούγεται μεν ενδιαφέρουσα, τι αποτελέσματα έχει όμως; Πόσοι από τους μαθητές παρακολουθούν τα μαθήματα; Πόσοι από αυτούς μαθαίνουν αυτά που πρέπει, την στιγμή που χάνεται ο ήχος και η πλατφόρμα τους βγάζει από το σύστημα; Πόσοι βαριούνται ή δεν επιθυμούν να παρακολουθήσουν; Αυτά είναι ερωτήματα που θα έπρεπε να απασχολήσουν την Υπουργό από την στιγμή που έρχεται και μία τρίτη καραντίνα στο μέλλον. Μήπως θα έπρεπε ήδη -μετά την πρώτη καραντίνα- να διοργανώσει σεμινάρια εξοικείωσης των εκπαιδευτικών με αυτές τις πλατφόρμες, ώστε να νιώθουν έτοιμοι; Αντί να τους αφήνει μόνους τους σε μία δύσκολη στιγμή; 

Είναι λογικό να κλείνει το σχολείο για την διασφάλιση της δημόσιας υγείας, αλλά θα πρέπει να υπάρχει ένα οργανωμένο πλάνο, ένας καλύτερος συντονισμός για την επιστροφή στην κανονικότητα ενός σχολείου. Για παράδειγμα αν εφαρμοστεί το πρόγραμμα εκ περιτροπής (μισοί μαθητές το πρωί, μισοί μαθητές το απόγευμα) να γίνει πρόσληψη του απαραίτητου προσωπικού, ώστε να μοιράζονται τα καθήκοντα. Επιπλέον να υπάρχει περισσότερη προνοητικότητα και να εκπαιδεύεται το προσωπικό πάνω στα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία. Σημασία δεν έχει να υπάρχουν μόνο μοντέρνες ιδέες και μέθοδοι, αλλά να παρακολουθούμε μία μέθοδο για να δούμε πόσο αποδοτική είναι και τι αλλαγές θα μπορούσαμε να κάνουμε για να την βελτιώσουμε. 

Σαφώς η φυσική παρουσία στο σχολείο δεν μπορεί να αντικατασταθεί από την τηλεκπαίδευση. Παρόλα αυτά, μία ψηφιακή τάξη, μετά από 3 εβδομάδες μπορεί να λειτουργήσει σωστά, όπως ακριβώς μία κανονική τάξη, όταν ο εκπαιδευτικός είναι καλός και μεταδοτικός  και οι μαθητές πρόθυμοι να μάθουν ανεξαρτήτως των τεχνικών προβλημάτων. 



Σύνταξη και φωτογραφίες: Λευκοθέα Πανούσου

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Lovebird- ένα ιδιαίτερο κατοικίδιο…

Junge Gründer aus Thessaloniki

Ρόδος: Mία καλοκαιρινή περιπέτεια